woensdag 5 mei 2010

DMMDK

Het hele land kon zien dat Hare Majesteit de benen nam. Voor een gek. Nee, voor angstig publiek dat een ordeverstorende schreeuwlelijk onterecht aanzag voor een zelfmoordterrorist. De vorstin zette het op een lopen. Of liever gezegd, ze werd met zachte hand de Dam afgesleurd door een pseudo-Eef Brouwer. Toegegeven. Ze deed dit allercharmantst. Zeker als je in ogenschouw neemt dat het schoeisel ongeschikt was voor drafdressuur op een ongelijk aangelegd stadsplein. Bea is zich vast en zeker een hoedje geschrokken. Of schrok ze zich dood? Voor de gelegenheid een passender reactie.
En de man met de koffer (DMMDK)? Hoe is het met hem? Hij was op het verkeerde moment op de verkeerde plaats, dat moge duidelijk zijn. Soms zeul ik ook een koffertje met me mee. Stel dat ik in zijn schoenen stond en dat ik me bij de Dodenherdenking twee minuten na achten ophield op de hoek van Damrak en Dam. Wat zou de politie bij onderzoek in mijn koffertje aantreffen? Een Succes agenda in A5-formaat, Pentax Optio S digitale camera, etui met schrijfgerei, twee memorysticks, batterij-oplader voor de camera, oplader voor de telefoon. Verder een voorzetzonnebril in een hoesje, portemonnee, visitekaartjesmapje en een Moleskine notitieblokje.
Zouden ze in de agenda kijken bij dinsdag 4 mei? Om te checken of er rond 20.00 uur een afspraak stond. ‘Aanslag plegen Dam Amsterdam’ of zoiets. Nemen ze snel mijn notitieblok door op aanwijzingen van terroristisch getinte geschriften? Volgt er grafologisch onderzoek? Gaat de inlichtingendienst transcripties uitvoeren?
De man met de koffer blijkt onterecht gedemoniseerd. Hij werd hardhandig opgebracht omdat angsthazen in hem een bommengooier ontwaarden. Wat betekent dit voor de andere mannen met koffers? Overal en nergens zie je ze rondlopen in het land.
Voortaan gebruik ik weer een tas.

1 opmerking:

Samson Niet zei

Beetje zielig, Bloothooi, om onder het mom van het "Dam-incidentje" op te scheppen over de trendy inhoud van je ambtenarenkoffertje. Ik durf te wedden dat er alleen een pakje brood en een appeltje in zit.