vrijdag 7 mei 2010

Herkeuring

Mijn moeder wordt binnenkort 70. Voor de verlenging van haar rijbewijs is een medische keuring verplicht. Ze belde de huisartsenpraktijk. Nee, dat doen ze niet, was de reactie. Dan moet u bij dokter Dos zijn. Het toeval wil dat dokter Dos de vaste familiegeneesheer was, inmiddels al jarenlang in ruste.
In zijn oude spreekkamer beunt de inmiddels 77-jarige arts een paar uurtjes per week bij. Als keuringsarts stelt hij de rijgeschiktheid vast bij onder meer oud-patienten. Nadat mijn moeder de ogentest met vlag en wimpel doorstond zei dokter Dos: "Zet je bril maar op." Toen ze duidelijk maakte deze alleen bij het lezen te gebruiken werd haar bloeddruk bepaald met een haperende meter uit de vorige eeuw.
Aan het eind vroeg de dokter of ze contant kon betalen. Het pensioengat is kennelijk gapend groot dat dokter Dos cash nodig heeft. Ondertussen ben ik benieuwd wie de geschiktheid van keuringsartsen controleert. In gemoede vraag ik mij af of dokter Dos door de herkeuring komt.

2 opmerkingen:

Dokter Dood zei

DOS-programma's komen inmiddels níet meer door de herkeuring...

De Koekelsnuffelaar zei

Grappig, op de zoekterm "Dokter Dos" op Google, leiden de eerste twee hits naar Bloothooi.