vrijdag 5 maart 2010

Kijkergevecht

Gevangen is de kijker, in een lawaaipapegaaienkooiconstructie waarin uitsluitend ordinaire lieden airplay krijgen die het plebs proberen te paaien en pleasen. Maar de redding is nabij, 'verlos ons van de Boze', druk op de 'off'-knop van de remote control en bedien op afstand de geestelijke gezondheid. Zo simpel is het.
Geen geschreeuw meer, weg Ster en reclame, voorbij de fragmenten, formats en netmanagementprofielen.
Geen gejammerklaag meer over wat 'ze' allemaal uitzenden. En wat niet. De ethervervuiling wordt mede mogelijk gemaakt door jou. Kuis het wereldbeeld, begin bij de aan- en uitknop van de televisie. Orden het hoofd en baseer een wereldbeeld op eigen waarneming en verzamelde informatie. Onthoudt daarbij de volgende stelregel: 'feiten zijn heilig en gedachten zijn vrij'.
Tot zover mijn gedachte over het treurige (dit is een gedachte) kijkergevecht (dat is een feit!) waaraan omroep en zenders langzaam ten onder gaan. Na de krant gaat ook 'Hilversum' het afleggen tegen de digitale consument die zichzelf bedient buiten de overgeïnstitutionaliseerde prime time, zenders en kanalen om.
Veel kijkplezier!

1 opmerking:

Hans zei

Vooral het zinsdeel "die het plebs proberen te paaien" valt mij op. Want ik vraag mij af of Bloothooi met zijn betoog niet hetzelfde doet. Bloothooi tracht mij te weerhouden van mijn vrijheid zelf te beslissen waarnaar ik kijk. Dat Bloothooi ineens een enorme aversie heeft tegen het ranzige kwelbuisaanbod, wil niet zeggen dat wij dat ook moeten vinden. Overigens moet "onthoud" zonder t op het eind. Tegenwoordig wordt de gebiedende wijs zonder t geschreven.
En waar Bloothooi ook eens mee moet stoppen, is het antidateren van zijn cursiefjes.