maandag 16 maart 2009

Bezorgd

De krant valt in de bus bij het krieken van de werkdag. Ineens denk ik aan haar. Het meisje dat voor kerst met een kaartje aan de deur kwam. De bezorgster van NRC Next wenste me fijne feestdagen. Uiteraard gaf ik haar geld, dat is traditie net als een opgetuigde kerstboom. De opbrengst aan mijn voordeur was een pover muntstuk. Krantenjongens en –meisjes moeten goed betaald worden door hun baas en niet door mij.
Aan dat meisje denk ik dus. Hoe zij door weer en wind, in het donker, de hele winter in touw is voor mijn leesgenoegen. Komende kerst zal ik mijn waardering extra laten blijken. Wacht, wat deed eigenlijk die jongen aan het begin van het tuinpad? Terwijl zij met de mooiste glimlach haar hand ophield… Dat is natuurlijk de eigenlijke bezorger. Ben ik er mooi ingetuind. Die slimmerik heeft zijn zusje, vriendin of nichtje opgetrommeld om de lezers geld uit de zak te kloppen. Ogenschijnlijk bescheiden en verdekt opgesteld is hij naast krantenjongen eigenlijk loverboy in de dop. 'Sex sales', daar is de jongeman al achter. Bezorgde ouders zien dit inzicht bij de jeugd met lede ogen aan. Terwijl ze als goedbedoelende krantenlezer de seksindustrie in stand houden. Zelfs dan.

1 opmerking:

Anoniem zei

Beetje laat hè, Blootlover, tweeëneenhalve maand na nieuwjaar zeuren over de fooi. En ja, ik begreep het begin van uw verhaal al niet, want er heeft nog nimmer een meisje de kranten bezorgd in uw wijk. Overigens worden alle kranten tegenwoordig door één bedrijf bezorgd én worden de bezorgers tegenwoordig zéér goed betaald. Dus een nieuwjaarsfooi is allang niet meer nodig.