maandag 31 augustus 2009

Eppie



Een straatbeeld dat iets moet duiden. Het geel, zwevend kindfiguur aan de paal genageld. Aan de overzijde van de straat hangt er nog een.
Vooral gejaagde autobestuurders moeten hieruit vermoedelijk concluderen dat er kinderen zouden kunnen oversteken. Impliciet visualeer ik deze boodschap bij de borden. Want het is een soort verkeersaanduiding lijkt me. Of beledig ik nu de beeldend kunstenaar die er diepere bedoelingen mee had. En de geldschieter voor het baanbrekende project.
Op een of andere manier zie ik er een mannetje in. Een cartoonesk personage dat Eppie heet en allerlei avonturen beleeft. Zo kan je hem op elke straathoek tegenkomen, telkens in een andere pose. Maar Eppie blijft stokstijf in de houding hangen. Eppie is een beetje een 'dooie', een stille getuige van passerend verkeer, meer is het niet. Misschien zie ik het helemaal verkeerd.

1 opmerking:

Magere Hein zei

Laten we zeggen, Eppo Bloothooi....