woensdag 19 augustus 2009

Oog in Al



De zomervakantie is bijna voorbij. De meeste mensen keren deze dagen terug, vol van verhalen en belevenissen. Op de automatische piloot vervolgen ze hun handel en wandel in het gareel. Weg de onbevangen blik, voorbij de verre kijk op een onbekende horizon. Het tempo versnelt als vanouds. Ze vergeten pardoes de Lonely Planet en leggen onafhankelijk reisadvies naast zich neer.
Toch kan ik de vakantie nauwelijks van me afschudden. De tropische waarde van 30 graden maakt Nederland min of meer vakantieland. Deze omstandigheden vragen om jam karet, om siesta. Zelfs woon-werkverkeer is een uitje. Tenminste als je net als ik met de fiets bent.
Vandaag onderneem ik een dagtocht naar de broodheer (4.900 employees, Utrecht area) en vraag me af hoe een reiziger dit beschreven zal zien. Vanaf de Utrechtse Heuvelrug fiets ik richting de 'city and municipality, the capital and most populous city of the Dutch province of Utrecht. It is located in the eastern end of the Randstad'.
Beste Vakantieman, verlos mij nimmer van het vakantiegevoel. Laat mij in de waan dat ik vanaf vandaag permanent pleziertochtjes maak, ook al voeren ze naar mijn werkplek.

2 opmerkingen:

Urbanus zei

Meneer Bloothooi,

U begeeft zich op de verkeerde punt van het eiland. Sterker nog, uw werkplek ligt niet eens op het eiland. Of beunt u op woensdag bij in de Beachclub ? Warme wafels verkopen aan de heren die het echt niet meer trekken...

Het strand ligt vol met meisjes met al hun borsten bloot
En de zee drijft vol met jongens met tenten o zo groot
Ik ben bezig aan te branden, het schuim staat op m'n mond
Te laat met de zonnebrandolie, m'n vel ligt op de grond
Ik wankel naar een parasol en een plastieken tafel
En bestel me aan de bar een frisse warme wafel

Hans zei

Als je als pennelikker bij een kleine stadje (Utrecht) in dienst bent en dat dorpje heeft 4900 bureelklevers en rondrijders in dienst, dan heb je volgens mij het gehele jaar vakantie. Nederland, het land met de hoogste ambtenarendichtheid ter wereld...