dinsdag 18 augustus 2009

Deskundig

'Deskundigen schrijven…', lees ik wel eens. Met de kwalificatie van 'deskundig' ben ik als leek, als doodgewone lezer, ineens tamelijk onbekwaam en direct uitgeschakeld voor het geven van mijn mening. Hoe dan ook, ze blijven schrijven die deskundigen, met alle deskundigheid die ze in huis hebben. Als de pers meldt dat deskundigen schrijven, zullen ze wel bedoelen een betrouwbare bron aangeboord te hebben. Een oudere heer, verbonden aan een of ander onfeilbaar instituut waarbinnen deskundigen de hele dag schrijven.

Zo lees ik over een familiewet in Afghanistan die bepaalt onder andere dat mannen elke vier dagen seks van hun vrouw mogen eisen, tenzij ze ziek is of geslachtsgemeenschap haar kan schaden.
De omstreden wet geeft Afghaanse mannen het recht om hun vrouw eten te onthouden en zelfs dood te hongeren als ze niet voldoet aan zijn seksuele wensen. Waarschijnlijk hebben deskundigen deze wettekst geschreven. De in het Westen doodgeknuffelde en op Huis ten Bosch onthaalde deskundige president Hamid Karzai heeft zijn handtekening onder de wet gezet. Vermoedelijk, schrijven deskundigen, om de Sjiitische minderheid tevreden te stellen in aanloop naar de verkiezingen. Tevens heeft Karzai de verbannen Oezbeekse krijgsheer Dostum laten invliegen, naar alle waarschijnlijkheid om minister te worden in ruil voor politieke steun. De term krijgsheer alleen al…
Van huis uit heb ik moeite om mannen in lange gewaden als deskundig te ervaren. Laat staan mannen in soepjurken met baarden. Die zijn toch niet meer van deze tijd. Laat ik daarom heel ondeskundig schrijven dat onze jongens niet meer hun leven in de waagschaal moeten stellen voor dat stelletje figuranten op een archaïsche schoolplaat. De wederopbouw, schrijven deskundigen, verloopt langzaam maar gaat de goede kant op.
Aan me hoela. Welke wederopbouw voorziet in rechten van mannen om hun vrouw eten te onthouden? Welke rechten heeft de Afghaanse man als hun muzelmannenkleed ongestreken blijft, er slecht gekookt werd, de sloffen niet klaar staan of wanneer hij chagrijnig is?
's Lands wijs, 's lands eer. Een wet van Meden en Perzen om de couleur locale in stand te houden. Laat de Nederlandse militairen snel hun biezen pakken. Hoe eerder, hoe beter. Maar daarover schrijven deskundigen nauwelijks.

3 opmerkingen:

Hans zei

Twee opmerkingen:
Die wet is zeer ouderwets; hier in huis geldt de wet dat mijn vrouw mij dagelijks minimaal éénmaal seks moet gunnen, in een door mij te bepalen standje. Zoniet, dan moet zij met blote benen naar bed.
"Onze jongens" (wat een afschuwelijke uitdrukking voor een stelletje lamzakken die niets anders kunnen dan het leger ingaan) stellen hun leven niet in de waagschaal; ze worden, overigens tegen betaling van een wel zeer vette extra toelage, door een onze maffe politici gestuurd. En dan willen ze voor die paar maanden zandhappen ook nog een glimmende medaille; heel zielig allemaal. Ook de sukkel die op de administratie (ter plaatse) verlofbriefjes fabriceert, krijgt die vette toelage en medaille.
Ja, dat was wel anders met die Indië-soldaten, waarvan de meesten DRIE-EN-EEN-HALF jaar écht hebben gevochten en bij thuiskomst een sinaasappel kregen.
Als kleine toegift: Moslimlanden? Plat bombarderen

X-Buur zei

Als opperhoofd (of krijgsheer zo u wilt) bij een of ander onfeilbaar instituut wil ik de suggestie dat alleen oudere heren zich als deskundige kunnen kwalificeren graag even rechtzetten.

Kleine toegift mijnerzijds: Plat bombarderen lijkt me een slecht plan, onze belangen ook buiten de grenzen van het Westen veilgstellen lijkt me een goede zaak.

Hans zei

Kijk aan: "onze belangen veiligstellen". We hebben al te lang ontwikkelingslanden leeggeplunderd ten koste van de autochtone bewoners. Daarom, plat bombarderen en pas daarna "onze belangen veiligstellen".