donderdag 29 oktober 2009

Onbestaanbaar



Op de website http://www.rivm.nl/, bij het thema Nieuwe Infuenza A tref ik gedateerde informatie aan. Voor de duidelijkheid: ik heb het niet over http://www.grieppandemie.nl/.
Ten eerste de informatie op de homepage en onder het kopje Stand van zaken, die is blijven steken bij 23 oktober. We zijn inmiddels bijna een week verder. Na de lichte epidemie van vorige week is er een explosieve toename.
Ondertussen slaapt de webmaster van het RIVM of viert hij herfstvakantie.
Ten tweede het overzicht en het kaartje met de ziekenhuisopnamen. Die geldt tot en met 21 oktober.
Gelet op de ontwikkelingen de laatste dagen vind ik het onbestaanbaar dat de RIVM de informatie via een belangrijk kanaal laat versloffen. Hoe kan het dat ik in vijf kolommen op de voorpagina van het Algemeen Dagblad van wo. 28-10-09 veel meer actuele gegevens verneem? Nota bene verontrustende vooruitzichten van ondermeer hun eigen epidemioloog Jim van Steenbergen. Daarover geen woord op de RIVM-site.
Het is al met al een slecht voorbeeld van crisiscommunicatie. In deze
dagen moet de RIVM-website minimaal 1 x daags en bij voorkeur meerdere keren per dag voorzien zijn van de laatste stand van zaken. Even geen negen tot vijf-mentaliteit nu!

Kunnen ze zich bij RIVM verplaatsten in de positie van bezorgde ouders met kinderen onder de 5 jaar, die via de site van bijvoorbeeld het Universitair Medisch Centrum (UMC) naar de RIVM-site worden doorverwezen. Het UMC laat na mijn tip om te verwijzen naar http://www.grieppandemie.nl/ desgevraagd weten dat 'de persoon die er over gaat vandaag niet aanwezig is'. Of ik morgen wil bellen.

5 opmerkingen:

Gerard Griep zei

Doe je nu ook al mee met die griepgekte, Blootfluenza? Zolang er nog steeds meer mensen doodgaan aan kanker en hartfalen, vraag ik mij af waar al die consternatie voor die paar griepdoden voor nodig is.

Constant Strakstok zei

Beste meneer Griep,

Het is duidelijk dat u geen kinderen onder de vijf jaar heeft.

Prof. dr. E.I. Kipping, neerlandicus. zei

HEBT; het is "u hebt".

Sandra zei

Inderdaad, de epidemie van 'u heeft' waar 'u hebt' moet staan is vele malen erger dan de griep tot nu toe...

E.I. Kipping zei

Wij moeten eens met elkaar afspreken Sandra...