zondag 21 februari 2010

Behoefte



Handel is handel. We (alle Nederlanders, Europeanen (en eigenlijk iedereen die ergens op de wereld woont)) moeten veel artikelen kopen. Dat is goed voor de economie, leer ik van de politici en captains of industry. We moeten genoeg geld verdienen om het vervolgens weer uit te geven, zo ver reikt mijn kennis nu wel. Zulks is heel erg belangrijk voor ons allemaal. Daar doe ik dan ook van harte aan mee. Maar ik weiger boeken met BONUS bij de Albert Heijn te kopen. Of bij mijnheer Bol.com. Trouwens, tussen de diverse romans met 15 verschillende titels van 4,99 per stuk vond ik niks van mijn gading.

2 opmerkingen:

Lieve Livre zei

En als er nou wél iets van je gading tussen die 15 titels had gezeten? Was je dat boek dan voor minstens het dubbele van de AH-prijs in de boekwinkel gaan kopen of toçh bij AH? Wat vind je belangrijker, de economie of je eigen portemonnee?
Waar ligt de grens van wat je wel en wat je niet bij AH koopt? Ik veronderstel dat je wel vaker iets bij AH koopt, dat je evenzogoed bij een vakhandel had kunnen aanschaffen. Zo heilig zijn boeken toch ook weer niet? Een boek is een boek, waar je het ook haalt.

Bloothooi zei

Ten eerste koop ik gewenste titels bij voorkeur in gebonden uitvoering en uitsluitend 1e druk.
In de tweede plaats gun ik afwisselend drie boekhandelaren, waarvan ik hoop dat ze nog jaren het hoofd boven water houden, een bescheiden bijdrage aan hun omzet. Daarmee vind ik economie dus belangrijk en doe daarmee mijn portemonnee in veel gevallen tekort.
De drie winkels waar ik graag een boek haal zijn in zekere zin heilige plaatsen voor mij.