zaterdag 9 januari 2010

Beeldschermvlokken



In de dagen dat ik het medialandschap bewonderde ging de televisie wel eens op sneeuw. Of je zag het testbeeld. In dezelfde tijd klonk op Hilversum 2, 3 en 4 na 00.00 uur het Wilhelmus en daarna volgde radiostilte. Na een hele dag bewegende beelden en hoop gekakel was het welletjes.
Tegenwoordig weet de treurbuis van geen ophouden. Soms verlang ik hevig naar de sneeuw van weleer en krijg onbedwingbare lust in een scherm vol testbeeld. Tegelijkertijd bemerk ik een grote verandering in mijn beeldbehoefte. Zelden nog kijk ik 'realtime' naar een programma. Op de laptop zie ik fragmenten via uitzendinggemist.nl. Televisie kijken, alleen of samen op de bank, is voor mij al een hele poos verleden tijd en tamelijk ouderwets verpozen. De reden wordt onderstreept na lezing van Horen, Zien en Zwijgen, de in NRC Handelsblad verschenen verzamelde televisiekritieken door Gerrit Komrij halverwege jaren zeventig van de vorige eeuw. Verrassend hoe actueel de teksten vandaag de dag zijn en verbazingwekkend welke profetische woorden de schrijver optekende terwijl hij het verschijnsel televisie met de verdwenen zeppelin vergeleek.

’Geen spoor is er van over. ’t Was een gigantisch doodgeboren kind. Is het dan niet ook mogelijk dat over dertig jaar de tv volkomen verdwenen is? Ook zij is een technisch speelgoed, een afleiding en een luchtbel, die te zwaar wordt belast, waarvan te veel wordt geëist.
Mogelijk is het.
Maar zelfs dan nog zal de tv kreperen. Terwijl de zeppelin teloorging.’

In de echte sneeuw zie ik kristallen glinsteren. Sterren stralen vanavond overal, behalve in Hilversum, Aalsmeer en Amsterdam. Of weet ik veel waar het Gooische matras door jarenlange zelfbevlekking en doorligplekken stuiptrekkend vuil achterlaat, en het gedateerde materiaal verworden is tot sterfbed.

6 opmerkingen:

Gerard Kromreed zei

Tja, veel onfunctioneel bloot op tv, tegenwoordig; soort van Blootbuis...

Hans zei

Als Bloothooi dan toch geen tv meer kijkt, kan hij wellicht zijn cursiefjes weer eens wat vroeger gaan plaatsen. Ik word het zat telkens tot des avonds laat te wachten.

Martin Brozius zei

Ik ben het eens met Hans. Maar volgens mij gaat het wel goed komen gezien de nieuwe ondertitel. Ik begin zo langzamerhand wel het idee te krijgen dat de heer Bloothooi zijn stokpaardje (de auto) heeft ingeruild voor een nieuwe (de televisie). Onze moraalridder zal volgend jaar bij de verkiezingen geen poster van Groen Links achter de ramen hangen maar waarschijnlijk eentje van de ChristenUnie of soortgelijk.
Brrr.

Greet Wilders zei

Ik vermoed meer een PVV-poster..

MP JPB zei

Zijn stoepje is nog niet geveegd dus CDA wordt het zeker niet.

Trot Oirbaar zei

Nee, Bloothooi houdt zich netjes aan de wet en de apv; tegenwoordig is men niet meer verplicht de stoep voor het huis sneeuw- en ijsvrij te houden. Dus Bloothooi was wel gek om dat te doen; denkelijk zit hij dan tóch liever naar de kwelbuis te staren. Tot er iemand bij hem voor de deur uitglijdt. Dan is hij weliswaar niet aansprakelijk, maar zal hij zich dan lekker voelen?
Kortom, Bloothooi kan dan wel héél stoer commentaar op het huidige tv-aanbod geven, maar voor het ouderwets schoonhouden van zijn stoep geeft hij ineens niet thuis. Hypocriet heet zoiets.