woensdag 10 december 2008

X zoveel



Miljoenen, miljoenen en miljoenen auto's staan overal ter wereld zinloos stationair te draaien. Nee, die invididuele gebruiker voelt zich niet verantwoordelijk voor het milieu. Er is sprake van een energiezuinig exemplaar of een andere rotsmoes is voorhanden. Zoals ik ze zelf ook ruim debiteer.
Er zijn er zelfs die doodleuk beweren dat het menselijk handelen geen oorzaak is van de snelle klimaatverandering.... Meestal VVD-ers trouwens.
Het massale uitstoten en vervuilen. Dag in dag uit. In een ongekende veelvoud. Een simpel rekensommetje zou ons de ogen moeten openen. De macht van het getal doet de mensheid de das om.

13 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik stel voor, heer Blootstook, dat u dan begint met uw cv uit te zetten. Want dáár hoor je niemand over, ook niet de milieuactivisten, over de uitstoot van de vele miljoenen cv-installaties, maar ook van de kachels, openhaarden en van de fabrieken. En wat te denken van winkeliers die hun deuren wijdopen laten staan etc. Gaat u eens lekker daarover schrijven.
Het zijn altijd de auto's die de schuld krijgen. Maar bedenk wel heel goed, zonder automobiliteit was de wereld niet geweest waar deze nu is. En ditmaal zal ik niet flauw doen om over de twee (al wat oudere, dus tamelijk vervuilende) auto's binnen uw gezin te beginnen, terwijl u wel zo flauw bent er één bepaalde partij uit te lichten. Nee, niet mijn partij, ik ben partijloos, maar u behoort duidelijk tot dát deel van de bevolking die graag een ander de schuld geeft.
De wereld heeft de afgelopen duizenden jaren al eerder klimaatveranderingen gekend en nu hebben we er weer een. Maar om dan alleen de auto's de schuld te geven, gaat mij iets te ver.
We plegen sowieso heel zwaar roofbouw op deze aarde, maar dat is eerder een gevolg van de overbevolking, waar u en ik ook aan hebben meegedaan, dan van de automobiliteit. Zonder auto's had u nu geen eten gehad.
Dus nogmaals, ik ga er vanuit binnenkort geen rook meer uit uw schoorsteen te zien komen.
Tot slot, hierboven staat een zéér klein gedeelte van mijn enorme ergernissen aangaande het aanwijzen van één schuldige, terwijl de wereld toch wel naar de verdommenis gaat

Anoniem zei

Beste Hans,

Dank voor jouw uitgebreide reactie.

Het gedrag van mensen is bepalend. In het onnodige autogebruik komt het destructieve gedrag manifest naar voren.
Los van het milieu is in met name de randstad het massale autogebruik een probleem van ruimtelijke ordening. Teveel blik op een te kleine opppervlakte. Rijdend Nederland gedraagt zich hinderlijk. Al die miljoenen individuele gebruikers tezamen hinderen elkaar. Vandaar de titel x zoveel.
Overbevolking kan een gering probleem zijn als mensen elkaar meer de ruimte geven. De idioot vele voertuigen beperken de individuele vrijheid. Er is niet één liberaal die het toenemende autobezit in de randstad, waar alles bij de hand en compact in de buurt ligt, een halt toeroept.
Als je mijn bijdrage goed gelezen hebt, schuw ik zelfkritiek niet. Ook ik ben debet aan het probleem, hoewel ik me van mijn gedrag wel zeer bewust ben. In tegenstelling tot hordes Jan Patat en quasi-hoog-opgeleiden.
Het woord 'schuld' zal ik overigens slechts terughoudend bezigen. Hoofdzakelijk neem ik waar en waar het kan beter ik mijn leven. Rond huis en haard heb ik mijn eigen kleine wereld al hier en daar verbeterd. Je zou mij een huis- tuin- en keukenwereldverbeteraar kunnen noemen. Die ondanks de beschikking over twee auto's toch drie keer in de week op de fiets naar zijn werk gaat.
Als we dat nu eens massaal gaan doen effectueert de macht van het getal zich in een positieve uitkomst.

Met vriendelijke groet,


Hugo Zelders

Anoniem zei

PS: als er een groep Nederlands is die al sinds jaar en dag met succes voor slachtoffer speelt dan is het wel Rijdend Nederland. En vrijwel altijd worden ze gepamperd door politiek en overheid. Terwijl Rijdend Nederland voornamelijk slachtoffer is van het eigen gedrag.
Het is taboe om Rijdend Nederland op hun hinderlijke en hufterige gedrag aan te spreken. In Nederland regeert het extremistische ontzag voor de heilige koe. BOVAG, ANWB en de RAI hebben achter de schermen de touwtjes flink in handen. Asfaltfundamentalisten praten publiekelijk Rijdend Nederland maar al te graag naar de mond.
Geen enkele innovatieve visie valt er te horen. De digitalisering biedt ongekende mogelijkheden om thuis of elders dan in dat suffe kantoor te werken. Nee, we moeten persé met z'n allen hutje mutje hele slechte koffie drinken in een ouderwets gebouw.
Nee, liever nog veel meer 'old-school' asfalt dan tijdwinst boeken via de digitale snelweg. Rijdend Nederland is zo van de vorige eeuw. Rijdend Nederland en hun vertegenwoordigers staan letterlijk stil.

Anoniem zei

Een werkgever kan mij paaien met een OV-jaarkaart (bij voorkeur 1e klas) en een Brompton-vouwfiets.
De iPhone maakt het aantrekkelijke plaatje compleet.
Niks geen automobiel met vele extra's. Laat mij maar mailtjes afhandelen in de trein.

Anoniem zei

Ik hoor niets over de voortdurend brandende cv-ketels.

Anoniem zei

Zelf geniet ik meer van de open haard of een allesbrander.
Nogmaals, in het gebruik van de CV-ketel komt het hinderlijke gedrag niet zo manifest naar voren.
Blijft mijn persoonlijke indruk dat in trein, bus, openbare gebouwen en bij de meeste mensen thuis bij de minste temperatuursdaling de verwarming véél te hoog staat.
Trek een warme trui aan of schurk tegen elkaar aan!

Anoniem zei

Beste Hans,

Het is een gotspe om de auto zoveel waarde toe te kennen voor het menselijk welzijn.
Veel langer deed de mensheid het zonder particulier bezit van voertuigen en het ging ze eeuwenlang wonderwel goed af.
Ook mensen zonder rijbewijs of auto kunnen zich prima staande houden in deze samenleving.
Je snijdt precies het punt aan waar het mij om te doen is. De auto is een zwaar overschat vervoersmiddel dat op grote schaal oneigenlijk gebruik wordt. In Nederland is het helemaal een lachertje om te stellen dat een auto zoveel vrijheid geeft. Dat zijn de leugens die BOVAG, ANWB, en de RAI verkondigen.
In dit kikkerlandje massaal achter het stuur kruipen is een ongelovelijke dwaling van jewelste en een aangewend verschijnsel van beperkte geesten.

Hugo zei

Beste Hans,

En nu niet meer aankomen met de centrale verwarming.
Je gaat daarmee voorbij aan de pointe van mijn bijdragen.

Met vriendeljke groet,


Hugo Zelders

Anoniem zei

Heer Hugo,

Wat mij opvalt is dat u niet tegen auto's bent maar meer uw pijlen richt op het in uw ogen onnodig gebruik ervan. Dat siert u. Het is een zienswijze die Mark Rutte pas echt groen-rechts zou maken want wat zijn huidige rechtse agenda groen maakt is voor mij onduidelijk.

Anoniem zei

Deze discussie (nou ja discussie, zes reacties van jou op één en een kleintje van mij) dreigt te ontaarden in ongeveer dezelfde als tussen gelovigen en ongelovigen. NIEMAND heeft gelijk. Hoewel, je woont op de Sperwerkamp en zo te zien wijk je in je (consumptieve) gedrag niet veel af van dat van de overige Sperwerkampbewoners. En nu kun je wel roepen dat je de kachel een graadje lager zet en dat je op de fiets naar je werk gaat, maar je consumeert weinig minder dan anderen én je hebt twee auto's binnen je gezin.
Je hebt pas écht recht van spreken als je in een hutje op de hei gaat wonen zonder ook maar enige milieuvervuilende activiteit te ontplooien.
Rijdend Nederland gedraagt zich NIET hinderlijk, de mensheid gedraagt zich hinderlijk.
Ik vind dat je écht moet ophouden te zeuren over auto's, zolang je het leven leidt dat je thans leidt.
En ja, je hebt gelijk, de auto is een vervuiler en nog veel dan dat en ja, we hebben jaren zonder gedaan. Maar we hebben óók jaren zonder mobieltjes gedaan, zonder televisie, wasmachines, vaatwassers, Ipods, computers, fietsen, brillen, gehoorapparaten, mixers, koffiezetmachines, centrale verwarmingen, (duur) plastic speelgoed, sinterklaas, kerstshit en alle andere consumptietroep. Dat alles doe jij óók aan mee en heb je enig idee hoe belastend dat allemaal is? En heb je enig idee hoe dat allemaal in de winkel komt? En heb je enig idee hoeveel energie een trein gebruikt? En heb je enig idee hoeveel rendementsverlies je krijgt als je met fossiele brandstoffen opgewekte elektriciteit op bovenleidingen zet om daar af en toe een elektrisch aangedreven trein onderdoor te laten rijden? Heb je enig idee wat die gore, halflege dieselbussen aan energie opbranden? Heb je enig idee waar de energie vandaan moet komen voor al die elektrisch aangedreven auto's? Heb je enig idee hoe milieubelastend al die accu's zijn voor die auto's of voor al die prachtige kleine apparaatjes die wij én jij gebruiken? Heb je enig idee wat de westerse wereld aan energie verbruikt, iets waar jij gewoon aan meedoet? Óók jouw werkgever verstookt energie in al die ambtenarengebouwen, waarin jij ook gewoon vier dagen in de week zit zonder te telewerken. Heb je enig idee hoe je al een aanslag pleegt op de dampkring door gewoon in en uit te ademen?
Wat wil je nu? De auto's de werled uit, maar wél gewoon doorgaan met leven zoals je nu doet? Dát is hypocriet Hugo.
En als je toch vindt dat het minder kan, houd dan op met je aversie te uiten in columns en weblogs en ga de politiek in of ga auto's in de brand steken of automobilisten doodschieten of autofabrieken bombarderen of, en dat is misschien nog wel de beste oplossing, blaas de wereld op.
En weet je wat nu nog het ergste is, nu moet ik weer zo'n onduidelijk te lezen rotwoord overtypen (WOORDVERIFICATIE), dat vaak de eerste keer mislukt, om jou mede te delen dat we in DEZE WERELD NIET MEER ZONDER AUTO KUNNEN, JIJ OOK NIET. Want wie bepaalt oneigenlijk gebruik? Jij? Hoe kom je aan die wijsheid? En al die mensen zonder rijbewijs en/of auto rijden héél vaak met anderen mee, ze kunnen dus NIET zonder auto.
Ik blijf volhouden dat ALLE in Nederland aanwezige huis- en gebouwverwarmingen meer milieuvervuilend zijn dan de auto, maar daar hoor je niemand over.

Anoniem zei

We kunnen in deze wereld wel zonder auto maar willen het niet.

Met dank aan alle deelnemers zeg ik hierbij:

EINDE DISCUSSIE

Anoniem zei

Wat zou het toch heerlijk zijn als de diligence en de trekschuit weer in gebruik worden genomen.

Anoniem zei

Einde discussie? No way. Wie bepaalt welk gebruik van de auto onnodig is, groen-rechtse bal? U? Heer Bloothooi? Niemand kan zijn wil aan anderen opleggen, ieders mening is subjectief. Maar kom mij niet aan met al dat milieugedoe als je zelf ook meedoet aan welke belasting van het milieu dan ook. Het gaat mij gewoonweg te ver om alleen de autogebruikers daar de schuld van te geven.
We doen allemaal mee, dus vroeg of laat betalen we allen daarvoor de prijs.