zondag 14 december 2008

Vort

Gisterenavond was ik papa-paard en liep op handen en voeten door de woonkamer. Op mijn rug twee kinderen (5 en 2 jaar). 'Paardje rijden' heet dat bij ons thuis. Gedragen onderging ik mijn lot. Met ogen dicht vroeg ik mij af hoe het edele dier zich moet voelen. Vaak een mens bovenop je. En dikwijls aangespoord. 'Vort, vort.' Na vele rondjes begon mijn eenhoevige rechterpols pijn te doen.
Dan te bedenken dat een paard uitsluitend gras en haver eet. En met dat voedingspatroon zoveel PK ontwikkelt. In het echt moet zo'n dier een godganse dag de rug rechten en is altijd 'in de benen'.
De vraag is of papa-paard het beste paard van stal is? Hoe dan ook, mijn kinderen moeten een gegeven papa niet in de bek kijken....

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Geachte heer Blootknol,
nou nou, ditmaal is uw cursiefje niet het beste paard van stal.
Dat wat u met uw kinderen doet, heet in alle gezinnen 'paardje rijden'.
En ja, met slechts haver en gras zou geen paard kunnen presteren. Paarden eten ook nog gerst, stro, zemelen en (bloot)hooi. Daarnaast eten ze samengestelde veevoeders, met daarin (in wisselende samenstelling) gepofte tarwe, spelt, melasse, hooi, zemelen, lijnzaadolie, gerstevlokken, maïsvlokken, geplet lijnzaad en groentemix (prei, selderij en wortel). We hebben het dan over gemengde brokken, biks is hiervan een voorbeeld.
Paarden hoeven hun rug niet te rechten. Een paard is, net als alle andere viervoeters, een 'garderobekast' op vier stevige poten. Wij mensen moesten zonodig op twee poten gaan lopen, waardoor op den duur werkelijk alles gaat uitzakken.
Maar... u bent wél een bovenstebeste papa.

Anoniem zei

Synoniemen voor paardje rijden:
roshossen
knolhobbelen