vrijdag 11 september 2009

Billy



Om de huiskamers in de showroom huiselijk te maken doet Ikea haar uiterste best. In de Billy's en andere boekenkasten stonden zogenoemde dummy's met overwegend Zweedse opdruk op de rug. Tegenwoordig zijn deze aangevuld met Nederlandse titels. Onder het mom 'toon mij uw boekenkast en ik zal zeggen wie u bent' deed ik naspeuring. Tot mijn verrassing merkte ik bij het bladeren dat er zowaar inkt en letters op het papier staan. Geen dummy's meer maar echte gebonden literatuur, dikke pillen vaak. Meestens fictie en soms non-fictie. Zelfs exemplaren die bij een antiquariaat vandaan lijken te komen. Opvallend veel Jaap ter Haar overigens. Van een herdruk van het boek Boris is kennelijk een restpartij afgenomen.
Er waait een frisse wind door de showroomhuiskamers van Ikea. De nieuwe Chef Boekenkast was de blanco pagina's beu. Hij wil een belezen imago voor de hofleverancier van zelf te monteren boekenkasten. Je kunt alle planken verstellen maar de inhoud is het beste verhogingsdeel, zal hij gedacht hebben.

1 opmerking:

Ingvar Kamprad zei

Fel, inte alla nämnder i Billy bokhyllor är justerbara. Men väl du göra läxor hör Exposed Hooi.