woensdag 13 februari 2013

Monnikenwerk


Boze tongen beweren dat de Kerk naar de bliksem gaat. Alle kritiek op de Rooms-katholieke kerk ten spijt, ze hebben de wereld wel mooi getrakteerd op een aantal lekkernijen. Die dit aardse bestaan draaglijk maken. Tel je zegeningen zou ik zeggen. De kruistochten en de inquisitie laat ik gemakshalve buiten beschouwing. 

Binnen de muren van een menig klooster werd het leven genoten. Kaas maken, bier brouwen en wijnbouw is daar tot kunst verheven. Neem Dom Pérignon. Hij gaf de wereld een bruisende wending. Dat je van God en het leven mag genieten. Uit naam van God een glas mag drinken. Waar ongelovigen zich eveneens aan mogen laven. Dat is pas delen. Niet geheel onbaatzuchtig overigens, tegen een vergoeding uiteraard.   

Geld is het nieuwe geloof. Voor omzet en winst is alles geoorloofd. Monniken deden aan liefdadigheid, met aandacht voor het beste resultaat. Zo dronk ik voor een goed doel een Isid'or van de Cisterciënzer-abdij Onze Lieve Vrouwe van Koningshoeve. De opbrengst is voor een klooster in Oeganda. Waar de gelovigen hun Herder graag volgen.
  
Hierbij wil ik als Remonstrant devoot verklaren dat van mij best een liederlijk Hooglied mag klinken. Zolang ze maar Trappistenbier blijven brouwen. In nomine Patris et Filii et Spiritus Sancti. Amen.

1 opmerking:

Hans zei

Tja, de paus is niet slechts de vertegenwoordiger van God op aarde; hij is ook de rijkste bankier ter wereld, die trouwens voor het eerst sinds zes eeuwen voor het zingen de kerk verlaat...
Als de Italiaanse staat de helft van het Paapse Vaticaankapitaal afhandig maakt, is Italië ineens het rijkste land van Europa...