dinsdag 5 februari 2013

Televinificatie




Deze blogpost is voor mijn gewaardeerde (wandel- en wijn-)vriend Piet. Via Uitzending Gemist deel ik graag met hem (en anderen) mooie beelden die ik zag over het onderwerp: wijn en dus over Frankrijk. Mijn belangstelling voor druivensap beperk ik namelijk tot de oude wereld. Piet transformeerde mij van leek tot liefhebber.    

Aldus koos ik met ik onderstaande uitzendingen voor een complex samengesteld fruitig bouquet: 

Vier afleveringen maar liefst van de Keuringdienst van Waarde over vermeende wijnfraude, oftewel aanleng-wijn: 


Goudzoekers over de Chinese wijnbubbel. Ze tikken een Lafite Rothschild uit 1976 voor een vriendelijk prijsje (185 euro) op de kop. Bij een wijnveiling maken ze winst.

Helaas zijn er van Wijn aan Gort vier uitzendingen niet meer beschikbaar. Gelukkig wel twee afleveringen, en wel die over Champagne en AOC. Piet wees me er al eens op, die Ilja Gort weet de uitzending eigenzinnig onderhoudend te brengen. 

Tot slot het Vlaams programma Vlaanderen Vakantieland, waarin wijnrecensent en bon vivant Alain Bloeykens en presentator Ben Roelants onder de noemer 'vintastique' in acht afleveringen op wijnreis door Frankrijk gaan.  

Ze glijden in de aflevering over de Bourgogne onder meer met een luchtballon boven de 'gouden helling'.  

Zo wil ik vaker de door mij verfoeide dwangbuis zien. Met beelden die ik graag bij herhaling degusteer. Televisie met een prettige afdronk.  

5 opmerkingen:

Hans zei

Ja ja, die heer Bloothooi toch; maar blijven suggereren dat hij slechts tv kijkt via "uitzending gemist" en uiteraard niet anders dan kwaliteitsprogramma's, met name die van de zogenaamde "betere" omroepen, omroepen die niet anders doen, dan trachten hun eenzijdige blik op de wereld op te dringen aan de salonfähige grachtengordelintelligentsia, een esoterisch clubje zielen, waartoe Bloothooi ook zo graag wil behoren...
Wel, slechts doorgewinterde kwelbuisgluurders zijn in staat dergelijke hoeveelheden uitzendingen terug te vinden...

Bloothooi zei

Nou, nou. Een wel heel erg ouderwetse benadering van het inmiddels hevig veranderende 'medialandschap'. Verder bestaat 'mijn' programmering uit een persoonlijke potpourri van lage en hoge cultuur. Past niet zo makkelijk in een hokje. Bloothooi is Bloothooi en wil daartoe behoren.
Google scheelt me uren dwangmatig buizen. 'Zoekt en gij zult vinden'. De televisie blijft zo goed als uit. Wat ik doe is laptop kijken, of tablet turen.

Hans zei

Waarheid behoeft geen verdediging... Werkelijkheid is de verdediging van een behoefte.

Bloothooi zei

Jouw waarheid is dat je eindeloos moet buizen om een beeld te krijgen van het schier eindeloze aanbod televisie.
Mijn werkelijkheid is dat ik 'scan', en selecteer op fragmenten dan wel gasten. Scheelt een hoop gewauwel. Stel zo veelzijdige programmering samen. Ben niet meer gebonden aan voorgekookte uitzendtijden, laat naar bed gaan dan wel lang en veelal tevergeefs wachten.

Hans zei

Wat weet jij nou van mijn waarheid?