zaterdag 26 december 2009

Meubelboulevardpers



Aangezien bijna iedereen in een kerstfile (hoe lang bestaat dit woord eigenlijk al?) stond, konden mijn naasten en ik ongestoord wandelen door Utrechts landschap. Alle tijd dus om nog eens de woorden uit de kersttoespraak van de koningin te wikken en te wegen. Uiteraard verzond ik al enkele tweets over de merkwaardige toespraak. Op internet circuleerden al snel na de uitzending tal van korte en langere boodschapjes over de stellingname door het staatshoofd. Hieronder mijn bijdrage op Twitter eerste kerstdag.

Hare Majesteit doet voorkomen alsof alle gebruikers van nieuwe media echt contact vervangen door virtuele hulpmiddelen.

Trix zwijgt in alle talen over de zegeningen van social media bij verbreding en versteviging van verbondenheid.

Hallo naasten! Even snel een kort boodschapje: de koningin heeft helemaal geen buren. Wat weet zij van nabuurschap?

Met al die jaren onderdanen toespreken heeft obligate taal geen vertrouwen opgebouwd.

Als er mensen op veilige afstand schuilgaan dan zijn het de Oranjes wel. De monarchie lijkt vervreemd van moderne tijd.

Koningen en koninginnen mag je uitsluitend bekijken zonder te spreken. Ondertussen leest Hare Majesteit ons de les.

Dat getwitterd hebbende, vielen mij meer gedachten in.

Hare Majesteit die de aanval opent op nieuwe media en op de generatie Y. Ze start doodleuk de demonisering van bloggers, twitteraars en degene die op Hyves, Facebook en LinkedIn betrekkingen onderhouden. De koningin maakt zich kennelijk zorgen dat de monarchie social media niet aankan. 'Aanval is de beste verdediging', moet ze gedacht hebben. Zij schuwt het nieuwe en de Oranjes hebben er geen baat bij dat informatie snel op straat ligt.
Democratie en democratisering komen de monarchie te nabij.
Ik begrijp de verontwaardiging over de kersttoespraak. De koningin heeft zich buiten de moderne tijd en buiten de samenleving geplaatst. Zij verkondigde baarlijke nonsens. Is zij bevreesd dat de virtuele werkelijkheid groter is dan de vermeende samensmedende functie van het koningshuis? Vindt zij internet bedreigend? Omdat er kleine koninkrijkjes ontstaan die haar macht blootleggen als achterhaald instituut?
De koningin vervreemd zich meer en meer van haar onderdanen. Voor zo'n koningin is geen plaats meer anno 2010. Het leven gaat verder en de koningin houdt vast aan verloren waarden. Internet en social media zijn concurerend met haar teloorgaande positie.
Deze kersttoespraak toont aan dat de rol van koningshuis des te meer ter discussie staat. We moeten eigenlijk dankbaar zijn dat de Oranjes zichzelf diskwalificeren als archaisch en folkloristisch instituut. Hoe kun je jouw criticasters zoveel munitie geven? Het lijk wel constitutionele zelfmoord. Hoe langer ik erover nadenk, hoe ernstiger de gevolgen van de weinig genuanceerde toespraak lijken. Het kan niet anders dan dat in 2010 een nieuwe koning ons toespreekt. Of beter nog, helemaal geen erfelijk belaste troonopvolger. De troon is definitief een museumstuk geworden. In de nieuwe eeuw is geen plaats meer voor een monarchie in Nederland. Wij moeten iets met de kersttoespraak. Als ingezetene heet ik nota bene haar onderdaan te zijn. Mag ik mij uitschrijven? Mag ik om te beginnen fijn een republiekein zijn? Als landgenoot heb ik er schoon genoeg van.
De troonopvolging is aanstaande. Deze vorstin is uit een andere tijd. Ze is niet meer van deze tijd. Het koningsschap evenmin. Het falliet van de koninklijke familie is in 2009 ingeluid.

5 opmerkingen:

Hans zei

Laat ik er twee punten uithalen. Allereerst vervreemd de koningin niet van haar onderdanen, maar vervreemdt zij van haar onderdanen. Alle andere taal- en stijlfouten laat ik verder maar onbesproken.
Tweede punt, "De monarchie lijkt vervreemd van moderne tijd." overigens is "vervreemd" hier wel goed gespeld, maar dat terzijde. De monarchie, althans, het enge, glibberige troonopvolgertje van Trix is alles behalve vervreemd van de moderne tijd, de tijd van hebberigheid en oplichterij. Willem Alexander heeft met duidelijk voorbedachten rade een heel listig en lucratief scenario ten uitvoer gebracht. Hij heeft een lap grond ergens in Afrika gekocht om daar een vakantiepaleisje op te laten bouwen. Na een hoop mediageweld over deze verwerpelijke daad, heeft hij besloten de hele zwik te verkopen. Superslim, want deze creep heeft niet alleen een vette winst opgestreken, de nieuwe eigenaar kan nu pronken met het duurgekochte voormalige optrekje van WA, maar het gehele klootjesvolk, de slappe regeringshap incluis, ligt vooral aan zijn voeten vanwege deze groteske spijtbetuiging nu hij is "gezwicht" voor de negatieve publieke opinie. Onze toekomstige koning kan niet meer stuk bij zijn onderdanen. Als dat niet modern is, weet ik het niet meer.
Nou goed dan, nog een derde punt, meer een vraag, wat is "falliet"?

Paul Suf zei

Mooie foto, Seminarieterrein?

A. Monarch zei

De koningin is dood, lang leve de Blootcratie...

Taets zei

Dus als de buren van onze vorstin niet zo boven op haar lip zitten als bij Bloothooi, hij woont er in zijn gehorige rijtjeshuis nota bene tussenin, dan heeft zij dus geen buren. Een simpeler opmerking aangaande mijn buurvrouw ben ik nog niet tegengekomen.
Makkelijk hè, "heer" Bloothooi, om op veilige afstand deze hardwerkende vrouw belachelijk te maken.
Bent u thans niet een gewichtige en zich onmisbaar voelende ambtenaar in de stad Utrecht? Ik stel u voor dat u een werkdag van onze majesteit overneemt; dan wordt u ook voor een dag mijn buurman en dan zal ik u bij het gebruikelelijke burenkennismakingsbezoekje eens uitleggen wat écht nabuurschap is.
En dan nog die laffe figuur, die onder een belachelijke schuilnaam onze kroonprins van fraude en manipulatie beschuldigt. Wat ben ik blij dat ik niet behoor tot dit zielige en diepgezakte deel van de bevolking, dat helaas ook tot de onderdanen van de door ons zo geliefde Beatrix behoort.

Lang leve de Koningin.

Prof. dr. A.J.C.G.M. Baron Taets van Amerongen.

Hans Hermans zei

Zeg meneer Taets, niks laf en anoniem. Mijn echte naam staat erboven, laat die Alexander maar eens het tegendeel bewijzen. Enne, de groeten aan uw enge buurvrouw.