zaterdag 14 augustus 2010

Balverstand












Spelers van Jong Ajax voorafgaand aan de vriendschappelijke
wedstrijd tegen V.V. Oostkapelle op vrijdag 23 juli.

Het wereldkampioenschap voetbal in de lage landen. Gaat het over sport? Of over economie? Ik zie uitsluitend heren in hun overhemd staan. Onder grijze jasjes, boven dito broeken. Nergens een bloot been of scheenbeschermer te bekennen. Wel veel dassen. En ginnegappend poserende pakmannen die met grijpgrage gebaren door middel van een 1 + 1 = 2 sommetje miljarden voordeel voorrekenen.
Bobo's spelen elkaar de bal toe. Zo'n WK 'moet je willen', apen ze elkaar na. 'Je moet blij zijn als je dit mag organiseren'. Telkens de nadruk op 'moet'. Tegenstanders worden afgeserveerd als 'zure calvinsten'. Voor mij zijn al die pakmannen met euro-tekens in ogen één voor één colporteurs. Nee, sterker nog: Jehova-getuigen met een bidboek onder de arm. Ze zetten een voet tussen mijn deur als ik deze wil sluiten. "Ja maar, neem de infrastructuur in 2018 of 2022! Die wordt vanwege het WK helemaal voor u in orde gemaakt."
Terwijl de bobo's hun heilige WK-geloof prediken lees ik het bericht dat de speciaal voor het WK gebouwde stadions in Zuid-Afrika ongebruikt blijven. 'Volgens de voetbalbond is het niet mogelijk om de stadions vol te krijgen, omdat ze te groot zijn. Daardoor kan er te weinig geld worden verdiend aan een wedstrijd.' Dit gaat mijn pet te boven. Maar waarschijnlijk snap ik niets van sport en heb ik al helemaal geen bal verstand van economie.

1 opmerking:

Hans zei

Als ik Johan Derksen mag geloven, en waarom zou ik deze man niet mogen geloven, is het zeer onverstandig als Nederland het WK-voetbal binnen haar landsgrenzen wil organiseren. Ik kan het hem niet navertellen, trouwens ook te weinig ruimte op Bloothooi, maar Johan hield daar onlangs op tv een zeer helder betoog over.