maandag 9 augustus 2010

Vriendschap













Iedereen die mosselen lekker vindt is in feite een mosselvriend. Een bezoek aan de jaarlijkse Vriendendag van Vrienden van de mossel mag je dan niet missen. Daar wordt de vriendschap intens gevierd. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat de vriendschap van één kant lijkt te komen. De weekdieren zelf merken doorgaans weinig van mijn kameraadschap. Tegen de tijd dat ik onze verbondenheid met de mond wil belijden, en met m'n maag, zijn mijn vriendjes al gekookt. Ik geniet met volle teugen. En hoop dat zij dat ook deden. Twee jaar lang, toen ze in de Oosterschelde volgroeiden van zaad tot lekker hapje. Ik laaf me aan onze vriendschap. Hun einde smaakt mij goed. Ik heb ze als liefhebber werkelijk lief.

2 opmerkingen:

Hans zei

Gezien het feit dat de Nederlande en Zeeuwse kusten elke zomer weer (helaas) volstromen met onze oosterburen, meen ik, hoewel ik allebehalve een voorstander van de Duitsche taal ben, mij de volgende toepasselijke uitspraak te kunnen permitteren:
"Was du liebst, lass frei. Kommt es zurück, gehört es dir - für immer."

Dus Bloothooi, als je een échte mosselvriend bent, laat die dieren dan leven. Of ga je binnenkort ook je vrouw en kinderen opvreten?

De Mosselman zei

Haha, die Hans, je hebt 'm niet door hè?
Kijk nou eens goed in het woordenboek onder het lemma "mossel".
Bloothooi geeft gewoon in bedekte termen aan, dat hij de gehele vakantie met één en dezelfde mossel bevriend is geweest en dat hij daarvan lekker heeft genoten.