zondag 20 januari 2013

Poste restante


Urenlang verrichtte ik uitzendwerk. Bij onder meer Mona in Woerden en in koekjesfabriek Pally. En ook een poosje voor de werkpool PTT, bij het expeditieknooppunt Utrecht aan de Mineurslaan. Als mijn aantekeningen kloppen verdiende ik daar HFL 11,10 of HFL 12,85 per uur. Netto hield ik er
HFL 9,34 aan over, zo berekende ik ergens rond 1991. Dat was afhankelijk van nachtwerk en een zondagsdienst. 

Tijdens het geestdodende werk vatte ik het plan op om een goede vriend bij wijze van participerende journalisitiek persoonlijk een post restante poststuk te gaan bezorgen. In Bangkok. Aldus schetste ik na enkele algemene indrukken dit voornemen voor een eventuele sponsor:  


Velletje 1: 

'Het is snel gegaan de afgelopen zeven dagen. 

Uitgezonden om te worden heen gezonden. 
Uitbener in een slachterij, inpakker. Produktiewerk. 
De eeuwige uitzendkracht aan de arbeid. 


Radio 10 Gold op de achtergrond. Ogenschijnlijk een wirwar van medewerkers. Er is wel degelijk orde. De gigantische hal is onderverdeeld in binnen- en buitenland. 
Een kabelbaan sleept volle postzakken door het plafond naar hoger gelegen afdelingen. 
Dichtgeknoopt en voorzien van gestempeld kartonnetje. Karretjes vol ongesorteerde post. 
Gesorteerd naar code of bestemming buiten Nederland.'  

Een volgende velletje: 

'Post restante na vliegen. Vanaf de lichting uit de brievenbus in Nederland tot en met het afhalen van de geadresseerde. Trefzeker mikken vaste krachten. bundels, pakjes en brieven in de juiste juten zak. (Eigendom van PTT post, postes Pays Bas). 

De gevulde zakken gaan in een rolcontainer of worden aan een haak geklemd. 
Blauwe nylon voor Engeland en Wales. Verrijdbare stellages waar in acht zakken opgehangen kunnen worden. 

(kabelbaan met klemmen waar je de zak indrukt.) 296 stukjes die er ruim 22 minuten over doen om van begin tot einde langs te komen.' 

Nieuw velletje: 

'Oordoppen op maat. Uniek voor de desbetreffende oorschelp. Filtert de geluiden van de werkvloer. 
Zo geurde de zak van Sinterklaas in mijn herinnering. 
De verdelers kijken ook zo naar een de poststukken, willekeurig graaiend, alsof het een pakje is van de goedheiligman. Voor iemand anders is. Deze is voor ... Em mikken het vervolgens in de juiste zak. 

Van de lichting tot en met het bezorgen. Wat gebeurt er in die 4 a 5 dagen? Alsware ik aan het poststuk gekleefd. In hetzelfde toestel. Luchtpost. Ik volg de verwerkingswijze. Stap voor stap. Een beschrijving van zijn verbaasde tronie is al een alinea waard. Een foto zou er schade aan doen.  Journalistiek armoedige tijd. Tegen kerst.' 

Vervolgvelletje: 

'enkel terugblikken en jaaroverzichten. 

Mijn goede vriend is op reis in Azie. medio november doet hij Bangkok aan. Ik heb hem beloofd een brief te schrijven. Post restante. Deze zou ik richten aan het hoofdkantoor in de Thaise hoofdstad. 

Is het niet merkwaardig wanneer hij door mij na het afhalen van de brief op de schouders wordt getikt? Graag verneem ik of u mijn voorstel de moeite waard vindt. 

De beschrijving van de postverwerking in Utrecht, Amsterdam. op Schiphol en in Bangkok. De vlucht, kortom de gang van brievenbus naar plaats van bestemming.' 

 laatste velletje: 

 'Wel zou ik u willen verzoeken mij tegemoet te komen in de kosten van de vliegticket en het verblijf in Bangkok. 
 Verder stel ik geen eisen voor een honorarium. De reis en de plaatsing van het verhaal zijn een beloning op zich.

De vliegreis kost heen en weer ongeveer HFL ... 
In mijn ogen is dit weer eens iets anders. Vindt u ook niet? 

Graag verneem ik spoedig van U of U mijn voorstel de moeite waard vindt.'


5 opmerkingen:

François zei

Si vous ne pouvez pas écrire français, faites donc pas:
POSTE RESTANTE

bloothooi zei

Mat dank aan François werd de kop van bovenstaande blogpost aangepast. 'Post restante' moet zijn: Poste restante. Merci beaucoup.

Hans, de zwager van François zei

Tja, met de kop alleen ben je er nog niet...

Bloothooi zei

De kop is er af.

Bloothooi zei

Of moet het zijn: de kop is eraf?