donderdag 17 januari 2013

Sterfplaat


Ter voorbereiding van Gedichtendag, met dit jaar als thema: muziek, deed ik wat research. In mijn boekenkast trof ik de volgende titel aan:

Musici over muziek, Uitspraken verzameld door Arjen F. de Groot
Uitgeverij Kairos-Soest, 2003

Al direct op bladzijde 5 blijf ik steken bij het volgende citaat van Loud Reed :

'Muziek is alles. Mensen zouden zelfs bereid moeten zijn er voor te sterven. Mensen sterven voor alles en nog wat, dus waarom niet voor muziek?'

Dat geeft stof tot nadenken. Voor welk muziekstuk, welke plaat zou ik willen sterven? Als je het nu zou vragen, met een pistool tegen m'n slaap, dan kies ik voor... tja. Ik weet het even niet. Al zou ik het weten, dan kies ik morgen voor iets anders. O ja, wacht even. Om in de stijl te blijven:




En jij? Voor welke muziek dan wel plaat ben jij bereid te sterven?

Ondertussen blader ik verder in Musici over muziek.

'Zonder muziek zou het leven een dwaling zijn, een slijtageslag en een verbanning', aldus Friedrich Nietzsche. En zo is het maar net, ook als was de beste man geen musicus.




1 opmerking:

Hans zei

Voor de dodenmars sterven we uiteindelijk allemaal...