maandag 7 januari 2013

Slow is het nieuwe sloom


Gelukkig ben ik weinig gepest. Wel werd eens iets geroepen in de trant van: 
'Hee slome!'
Haantje de voorste was ik inderdaad niet. Nooit geworden ook. Heb ik daar iets door gemist? Integendeel. Als 'slome' had ik meer plezier van een potje schuifelen tijdens de klassenfuif. Deed het met aandacht. Beleefde heuglijke momenten intenser, in elk geval langer dan de snelle boys. Tegenwoordig vervang ik 'sloom' liever in 'slow'. Zo krijgt het direct een positieve wending. Er is een heuse Slow Movement. Voorbeelden zijn:  Slow Food, Slow Gardening, Slow Money, Slow Parenting, Slow Travel, Slow Art, Slow Media, Slow Fashion, Slow Software Development, Slow Science en Slow Good. 

In mijn blogpost Mijl op zeven noem ik 'Slow Journalism'. Een vorm van journalistiek die Paul Salopek wil bedrijven tijdens  zijn Out of Eden Walk. Het idee van 'slow journalism' spreekt me steeds meer aan. Mij kan het een nieuwe dimensie geven. Aan het oude, vertrouwde. Zo overweeg ik de dagelijkse woon-werkexpeditie van 3bergen, via Odijk en Bunnik naar Utrecht vorm te gaan geven. De grote thema's die Salopek wil aanroeren liggen ook op mijn route. Neem klimaatverandering. De manische massamobiliteit heeft beslist invloed op in elk geval de luchtkwaliteit. 

Zo zijn er meer voorbeelden te noemen. Je hoeft geen hemelbestormer te zijn om interessante en wetenswaardige dingen te zien. Zelfs dichtbij, onderweg naar je werk. Best cool eigenlijk om sloom, uh, ik bedoel 'slow' te zijn.      

2 opmerkingen:

Hans zei

Getverderrie Bloothooi, begin nou niet ook de milieumoralist uit te hangen...
Ik heb al genoeg aan deze linkse hobby van onze opdringerige milieukabouters met hun blinde fanatisme...
Trouwens, tussen ons, wat dacht je dat die "prachtige" AN-124 tijdens een transport van onze legerinventaris verstookt? Of die mooie Alouette of vier Grashoppers?

Bloothooi zei

De kisten die je noemt spreken meer tot de verbeelding dan drones. Mijn favoriet echter blijft de OK-NUL 43. Las een boek van de hand van de bouwer en vlieger Joost Conijn. Zie ook http://www.joostconijn.org/