donderdag 31 januari 2013

Zonder ster maar met allure


Rendez vous in Sans Etoile van 
wandelaar, winkelier en waarnemer 
In aanloop naar kaartje 18 (Vlissingen NS – Van Woelderenlaan) uit Deltapad, Lange Afstandwandelpadboekje 5-1, verbond ik diverse literatuur met elkaar. Allereerst de Wandelaar, het gedicht van Martinus Nijhoff wiens voormalige zomerhuisje in Valkenisse bijkans aan de route ligt, het gelijknamige pas verschenen boek van Adriaan van Dis, de romancyclus MoVo-tapes van A.F.Th. van der Heijden – MoVo staat voor moeilijke voeten – en tot slot De Vierde Man van ’t Reve waarin hij de havenstad van in Zuidwesten van het land beschrijft. Al wandelend zie ze op een goed moment vliegen. De gedachten, de spinsels. Maar in dit geval klopte het als een bus. De wandelaar Piet en ik, onderweg langs de Walcherse kust naar Vlissingen. Langs Nijhoff, via Van Dis en een zijstapje naar A.F.Th. met als einddoel ’t Reve. Op weg naar de schone kunsten dus. Op weg naar Sans Etoile aan de Nieuwendijk. 

Net zoals wandelen het door een voetreis verbinden is van A naar B en verder, wil ik continu verbinden, verbanden aanbrengen en blijven leggen. Ook als deze er niet per definitie zijn. Mijn leven moet ambigu zijn, de meerduidigheid is mijn tweede natuur. Het leven lijkt zo kaal wanneer alles uitsluitend is zoals het is. En er is meer. 

Er is Piet. De grote broer van mijn medeleerling Willem uit de tweede klas lagere school. Piet is mijn trouwe metgezel tijdens menig wandelavontuur. En ik zijn metgezel. Wandelen is een passie die we delen. Om precies te zijn het lopen van – niet van dat benauwde – lange afstanden. Sinds 1998 trekken we intensief met elkaar op. Tot groot wederzijds genoegen. Vanwege de min of meer gelijke tred, de gemeenschappelijke interesse’s, de passie voor kroegbezoek, het zoete leven. We houden van stappen en stappen. Honderduit blijven we praten, zelfs na jaren vriendschap. Piet vormt aangenaam gezelschap van een oudere jongere die soepel van geest blijft. De wandelaar en ik. Als een boek en een gedicht leest hij de wandeling. Hij wandelt wat’ie leest. En ik volg.

Er is Boudewijn Goudswaard met wie de wandelaar Piet en ik een rendez vous hadden. De kleine, broze man die still going strong z’n jongetje staat. Ondanks het rekenkundige verschil in levensjaren schuilt er een kwajongen in hem, een ondeugende, levenslustige kameraad. Hij is naast oud-journalist een veelzijdig mens die schrijft, dicht, tekent, schildert, gokt en vrolijk vrijt. Tegenwoordig is hij winkelier. Op internet. Boudewijn grossiert in historisch materiaal zoals postzegels, munten en ongevaarlijk krijgsspul.

Er is Willem de geëngageerde uitbater van zo’n beetje het enige journalisten- en kunstenaarscafé dat Zeeland rijk is. De man met de scheve bruine tanden, de driedagenbaard, het zwarte lange haar, een sliertige schelmenlijf. Het jongere broertje van Jacques Brel misschien? De witte sloof om hem allure te geven. Als kok, terwijl hij liever deelneemt aan de gesprekken van de gasten of zich ongevraagd mengt in een dispuut ergens aan een tafel. Graag spuit hij zijn ongezouten kritiek. Sans Etoile is Parijs aan de Schelde, Rotterdam van Walcheren met Keizer Willem op de troon als onverlicht despoot of als levenskunstenaar?

Onder invloed van de buitenlucht, de kadans nog in de benen, na 28,5 kilometer en 20.456 stappen de tijd kwijt door het doordeweekse dwalen, was het welletjes en tijd voor een glas bier. Aan de bar krijgen we er eentje getapt door Hans, oud-zeevaartschoolleerling, voormalig zeeman en heden ten dage werknemer van Willem.
Het werd hoogstand hijsen en hautain hangen.
Piet ontvouwde op de barkruk, Boudewijn is inmiddels gearriveerd en warm begroet, al vrij snel zijn snode plan om door alle drie een verslag van de avond te laten maken en dat aan elkaar te mailen.

Toen begon het, en barste het los. De woorden, de beelden, de flarden. Wat ga ik onthouden? Mijn God. Nu al schiet ik tekort in de beschrijving van mooie mensen en dito momenten op donderdagavond 1 februari 2007 in Sans Etoile te Vlissingen. Was ik maar een schilder. Of een beeldhouwer. Dan zette ik enkele acryl streken op canvas, kneedde iets in elkaar.
Op de blauwe muur achter de bar prijkt in witte verfletters: Vanaf de maan gezien zijn we allemaal even groot. Volgens Boudewijn is ‘allemaal’ onjuist en zou het ‘allen’ moeten zijn.
De muur aan de andere zijde toonde grote fotoportretten van markante mannengezichten uit India.

De beelden
de flarden

beelden van vrienden
flarden gesprekken
herinner de vrienden
in café aan de haven

bustes op de galerij
boven in de serre
Mussolini, Juliana, John Lennon
eindelijk buren

boven versteend verleden
onder lullen in het heden
ins blaue hinein
het gaat ergens over
en nergens naar toe

van hak op de tak
oorlog en vrede
lezen en schrijven
samen op de barkruk
samen door één deur

later aan tafel
met 2 x biefstuk Boudewijn
1 maal Chili Con Carne
veel bier en wijn er bij

Rijzen de pan uit
verhalen over reizen
mensch wat een lijden
blijf liever thuis

Wegen gaan scheiden
zo veel te halen, vele verhalen
waarderende  woorden
over en weer
‘Zeker! Volgende keer weer’

vooruit, nog eentje dan
bel even een taxi
waar blijft die nou?
O.K., one for the road
ik houd me groot

Wat rest zijn beelden
flarden gesprekken
Henri Miller, Hans Verhagen
Ik Jan Cremer, Karel Appel
sterren met allures 

Vrienden van vlees en bloed
in mijn hoofd prijken
hun bustes voorgoed
Gelukkig zijn ze van was
en in het heden te kneden
tot nog een avond in de kroeg

Wat volgt zijn nieuwe beelden
die gegrift staan als nooit tevoren
te verkneukelen vooruitzicht
dat mijn dagelijkse bestaan
aangenaam verlicht

Eerst nog het genieten
de dagen erna
hoe lang mag ik teren
op beelden en flarden
die fladderen in mijn hoofd
vol beelden en flarden
die fladderen, fladderen
tot de volgende keer

2 opmerkingen:

Hans zei

Tja, alcohol...
Zou het ook zijn gelukt zonder?

Bloothooi zei

In elk geval met weinig alcohol lukt het ook. Afgelopen donderdag moest ik rijden, en met een enkel glas bier was het het net zo geslaagd. Durf te beweren dat de factor alcohol ondergeschikt is tijdens deze samenkomst.