zondag 19 oktober 2008

Blasphemia

Van sommige woorden is te betreuren dat ze in onbruik raken. Na mijn geboorte in 1966 voltrok zich een duidelijke verandering in taalgebruik. Blasfemie bijvoorbeeld, oftewel godslastering, raakte hopeloos uit de tijd. Zo'n beetje alles kan gezegd en geschreven worden over God. Althans over de protestante Nederlandse God. En vast ook wel over die van de katholieken. Daarmee is het prachtige woord blasfemie zoetjesaan verdwenen. Of blasfemie ook voor Allah geldt staat niet in mijn Van Dale.
Twee boekdetaillisten weigeren het nieuwste boek Godverdomse dagen op een godverdomse bol van auteur Dimitri Verhulst te verkopen. Ze kondigden dit aan in een brief aan de uitgever. Met deze onverschrokken daad van verzet door de beide kleinhandelaren is anno 2008 blasfemie weer nieuw leven in geblazen.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Eh, geachte heer Blootgeloof,
Mag ik u er in alle bescheidenheid op wijzen dat het woord 'blasfemie' (en uiteraard alle vervoegingen en varianten) niet in onbruik is geraakt? In onze moderne 'alles-moet-kunnen-maatschappij' is het ijdel gebruiken van de naam van de Almachtige, van onze Schepper, onze Roerganger helaas niet meer strafbaar. Dus Godslastering is in onbruik geraakt, niet het prachtige woord daarvoor.
Maar als u precies wilt weten wat blasfemisch gedrag teweeg kan brengen, stapt u dan de plaatselijke moskee binnen of, nog liever, vliegt u even naar Mekka en roep daar heel hard: ALLAHVERDOMME. Genoeg moslims die daarna uw weblog willen overnemen.

Anoniem zei

Geachte heer Bloothooi,
Ook Godvrezenden komen op de dag des Heeren weleens op het internet. Tot mijn grote vreugde stuitte ik op uw artikel over blasfemie. Ik moet u zeggen, blasfemie is niet in onbruik geraakt en dus ook niet Godslastering, het is alleen maar toegenomen in onze Goddeloze maatschappij. Uw betoog is dus onjuist. En het wordt allemaal maar goedgevonden dat de naam van onze Schepper door het slijk wordt gehaald. Wat dat betreft kunnen wij nog iets leren van de moslims, zij eren in groten getale zelfs dagelijks hun Schepper, die Dezelfde is als onze Heere God.
Maar let op mijn woorden, geachte weblogbezoekers, het economisch tij is aan het keren, dus weldra zullen de Godshuizen weer vollopen.
"Volle vuilnisbakken, lege kerken; lege vuilnisbakken, volle kerken".

Anoniem zei

ze zouden rauw gehakt(half om half) moeten vreten alvorens in de kroeg een paar pintjes te drinken

Anoniem zei

Ja goed idee Dimitri en dat rauwe gehakt maken we dan van jou en een varken, dan is het toch half om half.

Anoniem zei

Ik merk dat de slager en wellicht de schrijver van het blog mijn boeken slechts half om half hebben gelezen

Anoniem zei

Zo Dimitri, misschien vinden we jou helemaal geen goede schrijver. "Propria laus sordet".