maandag 27 april 2009

Durfal



Dat de meivakantie begint in april is nog tot daaraantoe. Zonde dat de zon geen schijn van kans heeft het wolkendek te breken.
Door de Saab- suburbs van mijn Volvo-village fiets ik naar het station. Waar ze bij mij in de buurt goed in zijn, is het aanschaffen van stoere voertuigen uit Zweden. Tweedehands, en niet bij de dealer. Dat scheelt dan weer, denken ze.
De bomen druppelen na. Alle flora stikte van de dorst en geniet volop van de broodnodige bui.
Op het perron staat de familie Koningswens vol verwachting van wat deze vakantiedag in eigen land brengen moge. Uitgerekend vandaag, na de week uitbundige lente komt een durfal met zijn gebroken witte, linnen jasje voor de dag. Een vrolijke noot tussen de regenjassen. Hij daagt de weergoden uit en lijkt terrein te winnen. Zie ik daar een beetje blauw aan de hemel?

4 opmerkingen:

Nöke in de Köke zei

Beetje kifterig stukkie, Blootrol (Volvo is Latijn voor "ik rol" en was oorspronkelijk een kogellagerfabrikant). Hoe weet jij nou dat de Volvo's "in de buurt" tweedehands zijn aangeschaft en niet bij de dealer? Als dat zou zijn, zouden er niet zoveel buitenstaan bij die oetlul op Nijendal. Dus houd jij je nou bij zaken waar je verstand van hebt, dan zal de RDW wel bijhouden wie zijn Volvo tweedehands aanschaft.

Piepie Vangkous zei

Bij mij in de buurt ? Op het kamp rijdt een familie rond in een Volvo. En dat is bij hoge uitzondering. Liever pakken ze daar de fiets. En als ik dan verder nadenk over ander Volvo-rijders dan is het toch wel hele naaste familie van de heer Bloothooi die af en toe haar rondjes maakt om het veld, afgezien van de taxischauffeurs. Nee de tweedehands Volvo's, en dan bij voorkeur de stationvariant, die kom je voornamelijk in 3971 tegen. Dat is niet bepaald in jouw buurt.
Heel verstandig overigens om met zo'n linnen jasje te gaan fietsen en niet opgevouwen in een Saab of Volvo te gaan zitten. Sta je er ook niet zo verfomfaaid op !

E.I. Kipping zei

"Hele naaste familie"? Heb je dan ook halve naaste familie? Ander of andere Volvorijders? Als een acroniem wordt opgevolgd door een woord, dient dat te worden aaneengeschreven, dus zonder koppelteken. En wat zijn taxischauffeurs? Bij Volvo heet een stationvariant geen station, maar estate. Overigens heeft een andere fabrikant patent op het woord 'variant'. En zo is het jammer dat er kennelijk een gaatje in de vangkous zat, zodat het resultaat van dat gaatje niets anders kan dan vele 'gaatjes' in haar/zijn betoog maken.
Oh ja, die familie "op het kamp" die in een Volvo rondrijdt, is dat dezelfde familie, waarvan een lid rond etenstijd even met de Volvo naar Zeist rijdt voor een paar boodschappen?

Paulien Cornelisse zei

Zeg Kipping, laat dat commentaar voortaan aan mij over. Ik probeer net mijn boekwerk te promoten en dan ga jij koketteren met je kennis over de nederlandse taal. Doe dat lekker in je eigen tijd.

p.s. 1 wel grappig, jij hebt het over een ...gaatje in de vangkous...
De woordverificatie die ik nu moet invoeren is....gatin

p.s. 2 Mijn boek 'Taal is zeg maar mijn ding' is vanaf heden te koop voor het luttele bedrag van € 12,50