woensdag 3 september 2008

'Communicatie'

Sinds ik in het 'vak' zit, het communicatievak, vind ik communiceren steeds moeilijker worden. Communicatie is zo'n omvangrijk containerbegrip dat zijn weerga niet kent. En telkens worden de complexiteit en de vele vormen die er achter schuilgaan teruggebracht tot dat ene woord. Communicatie. Een toverwoord.
Communiceren is vooral lastig als anderen verwachten dat ik communiceer over zaken die ik zelf nog niet weet. Of waarvan ik niet weet dat die anderen daarover geinformeerd wensen te worden. En daar dus zelf ook niet over communiceren. Communicatie dus. Knap lastig.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Dit zo lezende vraag ik me af of de heer Bloothooi wellicht relatieproblemen heeft.

Anoniem zei

communicatie wat is communicatie, mensen verwarren dit zo vaak met praten maar communicatie kan op allerlei niveau's worden gedaan zonder daarbij te praten

Anoniem zei

De heer Bloothooi heeft inderdaad relatieproblemen; met therapeuten en met monniken. Heb ik trouwens ook; beide 'beroepen' voegen namelijk niets toe aan de maatschappij.

Anoniem zei

Wat acht de communicatiedeskundige dan wel aan de maatschappij toevoegende beroepen. Nog los van het feit dat deze persoonlijk gestelde mening ongetwijfeld voortkomt uit zijn of haar beeld van de maatschappij. Nog los van het feit of iets dient toe te voegen aan een maatschappij van overvloed waar het beter is wat weg te nemen.