zaterdag 2 mei 2009

Bezorgd



Op een goed gesprek met een spraakcomputer verheug ik me zelden. Die bij de bezorgservice van NRC Next is Oost-Indisch doof. De postcode gaat er nog wel in. Dan spreek ik het huisnummer zo duidelijk articulerend mogelijk uit in de hoorn. Vijfenveertig. Niet goed verstaan? OK, opnieuw. Vijf-en-veertig. Bij de tweede poging ben ik af. Dan heeft Spraco, zoals ik hem voor het gemak doop, er genoeg van. Probeer het maar online via de website, luidt het advies. Ik kan niet vragen met wie ik gesproken heb. Zelfs zijn IP-adres geeft hij niet. Of het hare, want de ingeblikte stem klinkt als die van een vrouw. Zou ze knap zijn? Onze Spracolien. Of ze dus die bananen uit haar oren wil halen.
Op de website aangekomen zijn gebruikersnaam en wachtwoord noodzakelijk. Nog geen gebruikersnaam? Nee, om eerlijk te zijn niet. Ik stik al van de gebruikersnamen. Aanvragen dan maar. Ho, ho. Wel eerst registeren. Met het abonneenummer graag, mijnheertje.
Abonneenummer? Waar haal ik een brief of nota vandaan in de stapels papier?
Voor de goede orde; we hebben het hier over service. Abonneeservice zoals ze het zelf noemen. Van Dale omschrijft service als ‘de zorg waarmee een bedrijf haar klanten van dienst is’. Soms lijkt het erop dat een bedrijf er voor wil zorgen zo min mogelijk lastig gevallen te worden door klanten. Dat de klant het bedrijf een dienst bewijst door geen beklag te doen. Juist in krantenland waar lezers verloren raken, geeft service net het zetje wel een abonnement te behouden. Zijn de uitgevers niet bezorgd?
Hevig verlangend naar een mens aan de lijn. Van vlees en bloed. Die even naar mijn gemopper luistert en me geruststelt met de mededeling dat ‘mijn’ krant onderweg is. Nee, liever geen compensatie van de losse verkoopprijs. Wat kan mij die ene euro schelen? Gewoon voortaan weer voor zeven uur ’s morgens in de brievenbus.
Spracolien, jij luistert slecht. Ik ben bang dat jij mijn type niet bent.


6 opmerkingen:

Fred FortuinLijk zei

Er gaat een gerucht, let wel, het is slechts een gerucht, dat bezorgers deze krant expres slecht bezorgen. De meeste bezorgers zijn van, eh..., zeg maar van die types met opgeschoren koppies, wat tegenwoordig mode schijnt te zijn onder, eh..., zeg maar van die donkerharige knulletjes die overal met scooters rondscheuren en iets tegen homo's schijnen te hebben, maar wel veel bijverdienen op afwerkplaatsen.
Hoe dan ook, die bezorgende types hebben iets tegen de linkse intelligentsia, de blanke gevestigde orde, van die types die eh..., zeg maar de NRC(Next) lezen. En als een daad van verzet slaan die Groenhoekspeciës weleens de NRC-abonnees over.

Jan Hollander zei

"Een gratis dienst heet een service en een betaalde service heet een dienst."

E.I. Kipping zei

Beste meneer Bloothooi,
U gaat vooruit met uw Nederlandse taal; het is duidelijk zichtbaar dat u daar eindelijk meer aandacht aan besteedt. Maar het is nog niet geheel "comme il faut" (ja ja, ik ben de Franse taal ook machtig). Elkaar opvolgende voorzetsels dienen zoveel als mogelijk te worden aaneengeschreven. Dus in uw zin "...dat een bedrijf er voor wil zorgen..." dienen 'er' en 'voor' te worden aaneengeschreven. Ik hoop trouwens dat het u opvalt, dat ik telkens de hulpwerkwoorden voor de werkpwoorden plaats; het oogt archaïsch, maar het is nog steeds de meest correcte schrijfwijze.

Mark zei

Van de week betichtte ik de heer Bloothooi van het niet of onvoldoende trekken van zijn portemonnee tijdens de nieuwjaarswens van de krantenbezorger. Ik meldde dat ik nergens last van had. Ik ook altijd met mijn grote mond. Vrijdag 1 mei werd ik direct afgestraft. Geen krant in de bus. Hoe kon ik het weten dat de beste jongen ook dagelijks Bloothooi leest !
Ik herken mij volledig in het verhaal van de spraakmachine. Het lijkt er inderdaad op dat de N.R.C. de K.U.T.-techniek als geen ander beheerst. Waar dat voor staat ? Nou gewoon, Klanten Uitdrijvings Techniek. Het wordt tijd dat zij van K.U.T. naar K.I.S. gaan, of te wel naar een Klanten Informatie Systeem.
Fijn weekend !

Fred FortuinLijk zei

Ik kan niet anders dan volharden in mijn mening dat de NRC-lezer niet valt in de "doelgroep" van de bezorger. En dat zijn er dus nu al twee op de Sperwerkamp.

Mark zei

U bedoelt de NRC-next-lezer heer Fortuinlijk. Gek genoeg hebben wij nooit problemen met de bezorger van de klassieke NRC. Denk toch dat wij meer thuis horen in die doelgroep.