maandag 25 mei 2009

Buurtman en buurtman

Met enkele mijn buurmannen kan ik lezen en schrijven. Letterlijk. Dat wil zeggen, de buurmannen die ik bedoel, wonen niet allemaal per se pal naast me maar wel op loopafstand in de buurt. Daarom noem ik ze buurtmannen. Ik kan goed met ze door één deur, zoals dat heet, en dat geldt natuurlijk voor mijn eigen voordeur.
Wat doe ik zoal met mijn buurtmannen? Behalve nu en dan hoognodige gesprekken voeren, schakelend van laag naar hoog niveau en weer terug. Met de een corresponderen, met een andere luisteren, lezen, lachen of fitnessen. Met de volgende, als hij ’s nachts terugkomt na een voorstelling, jonge graanjenever drinken en een Cohiba roken. Oftewel, we praktiseren in de ruimste zin de uitdrukking: Mens sana in corpore sano: ‘Een gezonde geest in een gezond lichaam’.
Gezamenlijk kunnen we de wereld aan. In ieder geval de kleine wereld van onze directe woonomgeving. En dat is noodzakelijk om de opgroeiende kinderen, waaronder die van mezelf, in toom te houden. Van de buurtmannen met kroost dat allang de ‘waarom?-‘fase achter zich liet, ontvang ik dikwijls vaderlijke adviezen.
Mijn buurtmannen en ik boffen met elkaar en samen vormen we de homo universalis in het kwadraat.

7 opmerkingen:

Een van de buurtmannen zei

lieve drink mijn botten stuk
en kus me dan een kopstoot

(Bron: vrij gejat van een van de buurtmannen)

Misschien een idee om een van de andere buurtmannen te vragen om exclusief voor het S'Kamp-kwartier eens iets te gaan vertellen over een bepaald getij. Ik vermoed dat vele buurtmannen raakvlakken zien of een feest van herkenning ondergaan.

Boudewijn en Babette zei

Ach vaderlief, toe drink niet meer.
Ik vroeg 't al zo menige keer,
Want moesjelief huilt telkens weer,
Ach vaderlief, toe drink niet meer.
(Mary Servaes, 1959)

Blootbuurbuurtvrouw zei

Blootbuur likt zich in bij de Buur(t)mannen...

Richard Immen zei

Lees ik hier een reactie van een jaloerse buurbuurtvrouw ? Het gaat mij toch wat ver om Bloothooi van snorkelpraktijken te beschuldigen. Nee hoezeer je ook ongetwijfeld je best doet, toetreden tot de befaamde en exclusieve Kliko-club is helaas niet aan jou voorbehouden.
Kliko-plaatsers der S'kamp verenigt u en kom in het geweer tegen deze lafhartige aanval van deze vrouwspersoon !

Jan Burgerman zei

Beetje saaie bende die buurtmannen. Beetje naar de lokale sportscholl sukkelen en sigaren roken op hun veertigste. Nu nog een hengel erbij en ze hebben zondagochtend ook wat te doen.

Mark zei

Gelukkig, ik hoef me niet aangesproken te voelen. Immers ik ga in een straffe sprint richting sportschool; rook niet; ben nog lang geen 40 en hengelen doe ik gelukkig niet alleen op zondagmorgen.

Jan Burgerman zei

Zo, die Mark heeft zich nog even vlak voor zijn tweewekelijkse echtelijke verplichting vet gedisculpeerd...