dinsdag 12 mei 2009

Hatsjie



Het is weer terrassenweer. Horeca-exploitanten geven het sein, voor hen is het seizoen begonnen. Stoelen en tafels staan klaar. Parasollen bij de hand. De binnenstad is zichtbaar in haar element en keert zich naar buiten. Zon en wind stoeien om een plek op het plein. ’s Morgens en in de schaduw is het nog te koud om op het terras te zitten. Liever wacht men tot de wolken de wijk nemen. En de middagtemperatuur oploopt.
De naderende zomer ontvouwt een andere wereld. De mensheid toont zich weliswaar op straat maar is besluiteloos. Heen en weer geslingerd tussen koud en warm, binnen en buiten, bloot of bedekt, een trui dan wel hemdsmouwen. Het lijdt geen twijfel; lente houdt ons voor het lapje. Mei neemt ons mooi in de maling. De weergoden trappen elkaar op de tenen tijdens een tango.
Het mag dan weer terrassenweer zijn maar binnen is het – “Hatsjie!, sorry” - toch behaaglijker.


4 opmerkingen:

Marjon de Hond zei

Sprak onze meteoroloog...

E.I. Kipping, taalkundige zei

Beste meneer Bloothooi,
Uw laatste zin, "Het mag dan weer terrassenweer zijn maar binnen is het – “Hatsjie!, sorry” - toch behaaglijker.", verontrust mij in hoge mate. Allereerst is "weer terrassenweer" heel lelijk, al vond u het kennelijk een prachtig stijlfiguur. En waarom schrijft u midden in een zin de onomatopee hatsjie met een hoofdletter? Voorts vraag ik mij af waarom u zich verontschuldigt voor uw neusreiniging én stoor ik mij aan het gebruik van het Engelse woord "sorry". Trouwens, de lezers hadden niet hoeven weten dat u nieste, sterker nog, misschien vinden wij het wel heel onfris dat u tegen uw beeldscherm zit te spetteren. Tot slot hoort, zeker in onderhavige zin, voor het voegwoord "maar" een komma.
Zo kan ik niet anders, dan concluderen dat u in staat bent één enkele zin te vernaggelen tot een stijlloos, foutvol gedrocht.

Bloothooi zei

Ha ha hatsjie!

Neem me niet kwalijk.

Kim Holland zei

Zo, lekker zitten rukken achter de laptop, Blootdoos? Ja, ik heb het over je cursiefje van morgen. Wat zijn "uitgebaate" sites? Of bedoel je uitgebate? En bedenk dat de boezem niets anders is dan de ruimte tussen en vlak boven de borsten van een vrouw. En door het vele vekeerde gebruik schijnt de boezem nu ook de borsten te zijn, aaargh... pure woordverkrachting.