donderdag 18 juni 2009

Afgemeten (2)


Ineens was die weg. De weg, waar ik ‘s ochtends nog overheen had gefietst. Er lag een hoop zand. Te voet, met de fiets aan de hand trotseerde ik de gewijzigde situatie. Zoals de biotoop van mijn jeugd continu wijzigt. Steeds sneller en ingrijpender. De gele, zwartomrande borden met de tekst ‘situatie gewijzigd’ maken korte metten met de illusie dat alles bij het oude blijft. In de vorm van een fluorescerend rouwbericht. De verplichte uithangborden die verhullen dat vernieuwing verwoestend kan zijn. In de grootschalige Vinex-wijk schreeuwen ze het van de nieuwe daken. De groeipijn is tot in de diepste vezel voelbaar. Het landelijke decor van mijn kindertijd maakt in moordend tempo plaats voor een verdichte stad. Achteraf bezien een voorrecht dat ik jarenlang onder de rook van de stad mocht genieten van het ‘buiten’ wonen waarmee de firma List en bedrog nu adverteert. Het ‘buiten’ is voorgoed verdwenen. Waar vroeger weiland lag en koeien graasden is het zoveelste bouwproject gerealiseerd. Met klinkende namen als Overtuin, Hoge Weide, Eilandenrijk en Parkwijk. Hoe durft men… Zelf zou ik schaamtevol wegkruipen in plaats van zulke onzin te verkopen maar vluchten kan niet meer. Er is geen keuze. Het hazenpad is gecultiveerd tot een verwaarloosbaar percentage recreatieperceel. Om joggers door de hondenpoep te kunnen laten rennen.
De macht van het getal krijgt hier haar opstal. Alle geluk van de wereld geconcentreerd in één stadsdeel. Hoop en voorspoed vereeuwigd in huizenbouw. Een planologische eruptie die pas voorbij is als het leven van tachtigduizend inwoners zich afspeelt op vijf bij vijf kilometer…
Hoezeer ze het Vinex-paradijs bejubelen, wethouders blijven wonen in hun huizen op stand in de bestaande stad. Af en toe wagen ze oversteek om gelukzoekers politiek correct geluk te wensen.
Ondertussen vervolg ik mijn weg. Over het nieuwe asfalt waaronder mijn jonge jaren begraven liggen.

4 opmerkingen:

Hans zei

Hoewel ik het niet zeker weet, krijg ik de indruk dat je niet zo enthousiast bent over al dat gebouw in deze omgeveing. Bedenk echter dat het volk (ook wel stemvee) de regereing krijgt die het verdient. En het is deze regering die iedereen maar binnenlaat in dit land. Versta mij goed, ik geef iedereen die hierheen vlucht/komt, voor een beter leven, gelijk, maar niet onze regering, die ze allemaal maar binnenlaat. Want door dat laatste komen we al jaren huizen tekort, terwijl de crisis voor minder bouwactiviteiten én meer toeloop zorgt.
Dus verleg je aandacht naar de door de door jou gekozen regering en niet naar de bouwactiviteiten.
En de eerste de beste die mij nu met Wilders vergelijkt, kan niet lezen...

Bloothooi zei

Beste Hans,

Dank voor jouw reactie die naar mijn mening vooral jouw persoonlijke mening is. De redenering mist naar mijn overtuiging inhoudelijke grondslag.
Even op Google naspeuring doen en je weet dat jouw standpunt op een tweetal punten geen onderbouwing kent die klopt. Speciaal voor jou knipte ik onderstaande tekst van het net.

'Vinex is de afkorting voor Vierde Nota Ruimtelijke Ordening Extra, een notitie van het Nederlandse ministerie van VROM uit 1993. Deze notitie bevat uitgangspunten voor de bouw van nieuwe woningbouwlocaties vanaf 1 januari 1995. Voor een aantal steden wordt daarbij de richting aangegeven waar de nieuwe uitbreiding zou kunnen plaatsvinden. Formeel gesproken was het aan provincies en samenwerkende gemeenten om de locaties te bepalen. Deze locaties aan de rand van grote steden voor massale nieuwbouw worden vaak Vinex-locaties of Vinex-wijken genoemd.'

Verder observeer ik graag de natuurlijke en bebouwde omgeving als ik onderweg ben. De grootschalige bouwaciviteiten hier en daar doen me duizelen. Liever kies ik voor persoonlijke impressies in plaats van politieke verhandelingen. Daar zijn andere podia veel geschikter voor.

Hans zei

Mijn persoonlijke mening? Haha, nee hoor, die durf ik over dit onderwerp niet te geven. Wat ik schrijf, zijn keiharde feiten en ik weet wat Vinex betekent; leuke is dat de meesten dat niet meer weten.

Hans zei

Oh ja, die grootschalige bouwactiviteiten zijn nodig voor onze fokresultaten...En dan met name die van de gezinnen die uit meer dan twee kinderen bestaan. Dus niks politiek, maar gewoon feiten...